Wednesday, April 8, 2009

Teater Mimpi...

.



Teater MIMPI sebuah adaptasi komedi A MIDSUMMER NIGHT'S DREAM oleh WILLIAM SHAKESPEARE yang diarahkan oleh JIM O'CONNOR. Dan aku sekali lagi berpeluang menjadi salah seorang penonton teater ini.. Berikut adalah latar masa dan tempat teater ini..

TARIKH : 4 APRIL 2009
MASA : 3PM

TEMPAT : LAMBANG SARI, ISTANA BUDAYA KL

Pada awalnya aku agak tidak mengerti perjalanan cerita ini.. maklumlah salah sebuah karya William Shakerpeare.. Dan aku memang agak cetek ilmu tentang karya2 beliau.. hehe tapi aku hadirkan juga diri.. menonton teater ini.. sebagai seorang pencinta seni.. pencinta teater.. dan hasilnya tidak mengecewakan.. Tahniah kepada semua produksi MIMPI..

Sinopsis MIMPI..

Naskah 'mimpi' merupakan sebuah skrip adaptasi dari karya Shakespeare iaitu 'A Midsummer Night's Dream'. Cerita ini mengisahkan percintaan dua orang pasangan anak muda iaitu Hermia dan Lysander tetapi cintanya telah dihalang oleh ayah Hermia iaitu Egeus yang inginkan anak gadisnya berkahwin dengan Demetrius iaitu bakal menantu pilihannya kerana pangkat kedudukan yang dimiliki oleh Demetrius. Bagaimanapun, berlakunya cinta tiga segi apabila Helena , sepupu kepada Hermia sangat mencintai Demetrius tetapi cintanya ditolak kerana Demetrius sangat mencintai Hermia. Untuk mengelak diri daripada dikahwinkan dengan Demetrius, Hermia telah berpakat dengan Lysander untuk melarikan diri dari Athens. Namun, rahsianya turut diketahui oleh Helena apabila mereka terserempak dengannya.
Kedudukan cinta ini menjadi rumit apabila Demetrius dan Lysander telah jatuh hati pada Helena gara-gara air mawar ajaib yang telah dititiskan oleh Puck (pembantu Raja Bunian) pada kelopak mata mereka semasa mereka tidur. Jangkaannya, titisan ajaib air mawar itu hendaklah diletakkan di kelopak mata Demetrius seperti yang diarahkan oleh Oberon (Raja Bunian) supaya Demetrius mencintai Helena wanita yang sangat dibencinya.
Masalah ini dapat diselesaikan apabila Puck telah diarahkan semula oleh Oberon untuk memulihkan keadaan tersebut dengan menyesatkan Demetrius dan Lysander di dalam hutan dengan menggunakan penyamaran suara Puck. Dia juga telah diarahkan oleh Oberon untuk memerahkan daun (bagi memulihkan akal fikiran Lysander supaya dirinya dapat mencintai semula Hermia seperti mana pada awalnya).
Keadaan kembali pulih seperti sedia kala apabila Lysander berjaya mencintai semula Hermia dan Demetrius telah pun mencintai Helena menyebabkan kedua-dua jejaka ini berterus terang kepada Egeus (bapa Hermia) tentang kedudukan cinta mereka berdua.
Pada awalnya, Egues sangat marah dengan tindakan itu, tetapi diredakan oleh Theseus (Raja Duke) dan diarahkan untuk mengahwinkan mereka berempat mengikut kemahuan cinta mereka. Akhirya kedua-dua pasangan bercinta itu hidup bahagia dan kota Athens dihiasi dengan kegembiraan rakyat-rakyatnya.



p/s: SENANDIKA.. kita bila lagi nak mempersembahkan karya kita di IB?? hehe



Antara kenangan terindah yang sempat dilakarkan bersama teman2 tersayang...


Kami 3 serangkai....

Kawaii neh?? =p

I LOVE U....

5 comments:

Anonymous said...

aih,nang ngegeh yunika kirana tok.boleh jak nya pergi nangga teater rah istana budaya.nok miak senandika polah fiesta teater senandika,sekda pon nya dtg.yalah oo,mek org polah rah tmn bdy jak.siapa jak pon mek org tok,nang bkan siapa2.

**eceh,saja polah ayat tikar buruk,tp nang menar2 sedih tok ktk x dtg hr ya.igt ka gago rah JB,xtauk pn ada dtg kl.

yunika kirana said...

dear daoz dear..

mek yg spatutnya sedih coz sekda sorg pun yg padah ngn mek.. sabar jak la.. huu.. syafiq pun padah hari sabtu ya.. bila masa mok sempat gi kuantan.. mek gi kl coz kak tina dtg kl.. nya n hubby g honeymoon kat langkawi... so mek kacau daun la jumpa cdak di kl... hehe

if i know earlier.. i'm sure i'll come! =(

Anonymous said...

kmk pn sekda join gilak ngn teatr tok,last show jak dtg,gik gago dgn bonang d rhythm.xtaukla sapa nok jemput cdak senior dtg tp cdak tauk pn kmk rasa dr blog jwak.ktk la xpsg broadband awal2.hahaha.

yunika kirana said...

ehehe.. ngegeh..

xpa2.. mun ada gk len kali.. make sure you'll be the first to inform me.. k?? promise tau!

Anonymous said...

ok,janji!n fyi,next,they will join prtndgan teter pahang dis late june,lbh krang la da name of da competition,not so sure.so they will start prktis bln mei ni,berkmpung di ump time cuti like always.so far,i xjoin pun,huhu but sure thing i support them.plus,dis is da last produksi yg ada bad,yana(serta batch seangktn) n rani as director since makum bln 12.as far as i know,dorg akn bwk naskhah the lesson,or probably adaptasi somethg like kelas tambahan cik maimunah.jus keep urself updated with blog teater senandika orite.